Zittende levensstijl: Is zitten slecht?

by in Houding april 2, 2020

Inhoud artikel

Velen hebben een zittende levensstijl

Tegenwoordig zitten we allemaal veel, hetzij thuis, op werk of op school. Maar is dit slecht of niet? Velen hebben een baan waarbij ze urenlang achter een bureau zitten. Zodra het werk erop zit gaan dezelfde mensen vervolgens zitten in de auto om thuis te komen. Zijn ze eenmaal thuis aangekomen, gaan ze weer zitten, hetzij op de bank of achter een eettafel. Vele mensen kiezen er dan ook nog eens voor om hun avonden achter een televisiescherm te besteden, zittend op de bank.

Dit is voor veel mensen wel een herkenbaar patroon waarin ze dagelijks zitten, behalve de sporters onder ons. Zij sporten enkele malen per week een uurtje, om vervolgens verder te gaan zitten. Want eigenlijk komen we bijna elke dag zittend door.

Is zitten het nieuwe roken?

Klopt het dat zitten het nieuwe roken is?

Je hebt dit wel eens gehoord: “Zitten is het nieuwe roken.” Maar klopt dit wel? In principe zit er een kern van waarheid in, maar het klopt niet helemaal.  

Waar het om gaat is het principe dat men niet voldoende beweegt. Het blijven zitten in een statische houding en daar dat is waar de essentie van het probleem ligt. Ben je echter iemand die teveel zit, kan het zijn dat je er een expert in wordt. Laat ik dit even toelichten.

Wordt niet een pro in het zitten.

Het menselijk lichaam is gebouwd om efficiënt te zijn en om dit te kunnen bereiken adapteert het zich heel goed. Het is de bedoeling dat ons lichaam namelijk zo optimaal is aangepast voor onze dagelijkse bezigheden. Als men dan de hele dag in een statische houding zit, zal het lichaam zich hieraan aanpassen. Voor zo een persoon wordt het niet meer efficiënt om sterke spieren te hebben of om mobiel te zijn, ze worden immers toch niet gebruikt. Het minder gebruiken van de spieren zorgt ervoor dat ze stijver zullen aanvoelen, wat ook tegelijkertijd de doorbloeding zal verminderen. En dit zorgt ervoor dat je je lichaam hebt getraind op een zittende levensstijl. Je kan wel stellen dat zulke mensen specialisten zijn in het zitten.

Zoals de spieren van een sporter zich aanpassen om beter te kunnen presteren, gaan jouw spieren zich aanpassen om een expert te worden in het zitten.

Dit is iets wat je niemand toewenst, aangezien dit (erge) gevolgen heeft. Doordat er spieren zijn die afgezwakt gaan worden door de aanpassingen, worden andere spieren gedwongen om meer te gaan werken. Zo worden ze overbelast. De gewrichten die er qua mobiliteit op achteruitgaan zullen ervoor zorgen dat er gecompenseerd dient te worden elders in het lichaam om toch de beweging te kunnen verwezenlijken. En dan is het maar een kwestie van tijd voordat men hier en daar pijntjes ontwikkelt.

De afgelopen weken heeft de virus ook geen positief invloed op ons leven gehad, velen van ons blijven thuis en dit vergroot de kans op dergelijke klachten. Dit moeten we voorkomen. Om deze reden ga ik binnenkort simpele tips en adviezen geven om je lichaam gezond te houden.

Omdat Botanixir zich focust op spieren en gewrichten leg ik natuurlijk hier de nadruk op. Maar vergeet niet dat (te) weinig bewegen ook invloed heeft op bijvoorbeeld je hart- en vaatstelsel

Wat zijn de lichamelijke aanpassingen die plaatsvinden

De spieren die verkorten en afzwakken door een statische zithouding
Verzwakte spieren:1) Serratus anterior (Schouderspier), 2) Onderste en middelste deel trapezius spier (monnikskapspier), 3) Diepe nekspieren. Verkorte spieren: 1A) Borstspier, 2A) Bovenste deel trapezius en de levator scapulae (nek spier), 3AB) Nek spieren

Veel voorkomende aanpassingen bij mensen die veel zitten én weinig bewegen zijn o.a. het volgende:

  • Heup buigers gaan verkorten. Omdat je gedurende dag met je heupen gebogen zit, zullen de spieren aan de voorkant van je heup hieraan adapteren en verkorten.
  • Je mid-bovenrug (thoracal wervelkolom) komt boller te staan vanwege je gebogen zithouding
  • Verkorte borstpieren: Je armen zitten aan de toetsenbord en je zit gebogen
  • Je bilspier zal afzwakken
  • En nog veel meer.

De mogelijke gevolgen van de aanpassingen

Als deze aanpassingen te lang aanwezig blijven kan dit verschillende klachten veroorzaken in je onderrug, schouder, armen en nek. Om een voorbeeld te noemen:

De verkorte borstspieren beïnvloeden de stand van je schouderblad. Dit verkleint de ruimte in je schouder waardoor je pezen kunnen worden ingeklemd. Dit zal je bewegelijkheid beperken en in vele gevallen pijn veroorzaken. Ook de zenuw dat loopt onder je borst kan door de verhoogde spanning bekneld raken, met uitstralingen naar je hand.

Wat moet je doen om dit te voorkomen?

Bewegen, bewegen en nogmaals bewegen! En niet alleen door op te staan, maar ook in zit bewegen. Blijf niet continue in dezelfde zithouding. Ook niet in de houding dat door vele wordt geadviseerd, namelijk rechtop zitten. 

De beste zithouding is een wisselende zithouding. Zo begin je eerst rechtop te zitten, vervolgens ga je op je rechter bil zitten, daarna kan je onderuit zakken om vervolgens voorover te leunen en zo wissel je constant door. Geen enkele houding is goed of slecht. Slecht is de houding die je continue aanhoud.

Probeer binnen de 20 minuten van positie te wisselen. Daarnaast kan je om de 30-45 minuten even opstaan en bewegen. Dit heeft ook positieve invloeden op je welzijn en je productiviteit.

Een andere mogelijkheid is het uitvoeren van korte oefeningen om:

  • De spieren die inactief zijn tijdens het zitten te aan te wakkeren;
  • Spieren die verkort raken te rekken;
  • En de circulatie van je tussenwervelschijven te stimuleren. (Dit zal ik in een andere blog aanbod brengen.)

Kort samengevat

Niet het zitten zelf, maar het niet bewegen is slecht. Zowel bewegen in zit door van positie te veranderen en oefeningen te doen. Daarnaast bewegen door op te staan en bijvoorbeeld te wandelen.

Einde artikel
Vond je het artikel interessant? Deel het met anderen, zodat zij er ook van kunnen profiteren.
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Auteur: Faruk

Fysiotherapeut en oprichter Botanixir.

Jarenlang behandel ik mensen met verschillende klachten in mijn praktijk en vind het leuk en interessant om te lezen over het menselijk lichaam, voornamelijk over de spieren en gewrichten. Hoe je ze gezond kunt houden en wat je kan doen om de kans op het krijgen van blessures en klachten te verminderen, is hetgeen waar ik voornamelijk op focus. Met Botanixir wil ik vele mensen hiermee helpen door het geven van waardevolle tips en adviezen.

Oorzaken van schouderblessures kunnen voorkomen door te letten op hoe we trainen
Schouder
3 oorzaken van schouderblessures

3 oorzaken waardoor je schouder geblesseerd kan raken Samenvatting We trainen veel en hard, maar de cijfers voor schouderpijn blijven maar stijgen. De voornamelijk oorzaken

Lees verder »

Leave a Reply

    Cart