Shin splint

by april 2, 2020

Inhoud

  • Wat is een shin splint?
  • Bij welke sporten komt shin splint vaak voor?
  • Gebruik van de spierzalf?

Wat is een shin splint?

Shin splint is zoals vele blessures een overbelasting blessure. Velen kennen het ook als springbenen of scheenbeenvliesontsteking. Wanneer het scheenbeen voortdurend zwaar wordt belast kan dit irritaties gaan opwekken omdat de spier te hard gaat trekken aan de botvlies van de scheenbeen. Tijdens het lopen, rennen, springen ondergaat men problemen. Het begint vaak met een soort spierpijn gevoel in de schenen, wat over gaat op pijn in de schenen. Ook het afwikkelen van de voet gaat moeizaam.

Shin splint kunnen we als volgt onderverdelen:

  • Chronisch Compartiment Syndroom – door te veel belasting wordt druk in de ruimtes in de scheenbeen verhoogd en de doorbloeding verminderd. Dit zorgt voor een stijf en gespannen gevoel.
  • Mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) – voor- en binnenzijde van de scheen
  • Tibialis anterior syndroom – voor- en buitenzijde van de scheen
  • Stressfractuur –  botscheurtje van de scheenbeen

Bij welke sporten komt shin splint vaak voor?

Sporten met een hoge impact op de scheenbeen: Hardlopen, bergklimmen, voetbal, hockey, tennis, crossfit en dergelijke sporten.

Hoe gebruik je de spierzalf?

Gebruik wanneer je geen blessure hebt

Ik adviseer sporters de crème te gebruiken gedurende het herstel na trainingen en wedstrijden (post workout). Naast een gezonde voeding en goede rust zal de crème een positieve bijdrage leveren bij gebruik tijdens het herstel na trainingen en wedstrijden. In zulke situaties is het verstandig om de crème buiten je trainingsdagen 2x per dag in te smeren en tijdens je trainingsdagen/wedstrijddagen 3x, namelijk:

  • Voor je training/wedstrijd,
  • Na het douchen na je training/wedstrijd
  • Voor het slapen gaan.

Bij herstel na sportblessures

De eerste 3-5 dagen 4x per dag:

  • Ochtend/middag
  • 30-60 min na de eerste keer
  • 3 uur na de 2de keer
  • 3 uur na de 4de keer/voor het slapen gaan.

    Daarna afhankelijk van je behoefte dit voortzetten of rustig afbouwen naar 3x per dag en daarna 2x per dag.

Besloten Facebookgroep

Voor uitgebreide gebruikersinstructies van de spierzalf kan je terecht bij de besloten Facebookgroep van Botanixir. Hier krijg je uitgelegd waar je de zalf kunt insmeren en krijg je, zo nodig, adviezen op maat.

    Cart