Schouder blessure

by april 2, 2020

Inhoud

  • Wat is een schouderblessure?
  • Bij welke sporten komt schouderblessure vaak voor?
  • Gebruik van de spierzalf?

Wat is een schouder blessure?

Een schouderblessure ontstaat vaak door een overbelasting. Het probleem hierbij is dan vaak dat men moeite heeft met het omhoog bewegen van de arm of met het uitvoeren van bepaalde oefeningen. In ergere situaties verliest men kracht in de arm en hand en kunnen zelfs tintelingen en verdoofd gevoel worden ervaren.

De schouder is een gewricht waarop vele spieren invloed op hebben. Hier moet men dan ook rekening mee houden. Bijvoorbeeld de cuff-spieren die op en onder de schouderblad zitten besturen de schouder. Wanneer de arm omhoog en omlaag gaat coördineren deze spieren de arm. Een andere spier dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de borstspier. Deze spier hecht vast aan de schouderblad, waardoor het de schouder beïnvloedt.

Wanneer een iemand deze spieren vaak gebruikt, zonder voldoende rust te nemen, kunnen de spieren niet volledig herstellen. Een spier dat niet volledig is hersteld zal zijn taak niet goed kunnen uitvoeren, waardoor het schoudergewricht niet meer optimaal gaat functioneren. Wat op den duur kan leiden tot pijnklachten.

Naast genoeg rust voor herstel is het uiteraard ook belangrijk hoe de sporters trainen. Als sommige grotere spiergroepen veel aandacht krijgen en de kleinere worden verwaarloosd, krijg men een disbalans. Hierdoor zal de schouder niet meer optimaal functioneren en sluipt de blessure met de dag in. Dit wil je uiteraard voorkomen. Als Botanixir proberen we je hiermee te helpen door tips en adviezen te geven op onze Facebook pagina en Instagram.

Uiteraard is een acute blessure ook mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan na een val of een botsing.

In de blog zal ik dieper op het onderwerp ingaan.

Bij welke sporten komt schouder blessure vaak voor?

Sporten waarbij veel gebruik wordt gemaakt van de schouder: Fitness, tennis, volleybal, zwemmen, basketbal, badminton en dergelijke sporten

Hoe gebruik je de spierzalf?

Gebruik wanneer je geen blessure hebt

Ik adviseer sporters de crème te gebruiken gedurende het herstel na trainingen en wedstrijden (post workout). Naast een gezonde voeding en goede rust zal de crème een positieve bijdrage leveren bij gebruik tijdens het herstel na trainingen en wedstrijden. In zulke situaties is het verstandig om de crème buiten je trainingsdagen 2x per dag in te smeren en tijdens je trainingsdagen/wedstrijddagen 3x, namelijk:

  • Voor je training/wedstrijd,
  • Na het douchen na je training/wedstrijd
  • Voor het slapen gaan.

Bij herstel na sportblessures

De eerste 3-5 dagen 4x per dag:

  • Ochtend/middag
  • 30-60 min na de eerste keer
  • 3 uur na de 2de keer
  • 3 uur na de 4de keer/voor het slapen gaan.

    Daarna afhankelijk van je behoefte dit voortzetten of rustig afbouwen naar 3x per dag en daarna 2x per dag.

Besloten Facebookgroep

Voor uitgebreide gebruikersinstructies van de spierzalf kan je terecht bij de besloten Facebookgroep van Botanixir. Hier krijg je uitgelegd waar je de zalf kunt insmeren en krijg je, zo nodig, adviezen op maat.

    Cart