Runnersknee

by april 2, 2020

Inhoud

  • Wat is een runnersknee?
  • Bij welke sporten komt runnersknee vaak voor?
  • Gebruik van de spierzalf?

Wat is een runnersknee?

De runnersknee, ook bekend als renners knie, is net als bij de jumpersknee een overbelasting blessure. Het wordt onderverdeeld in de iliotibiale bandsyndroom (ITBS) en de Patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS).

Bij ITBS is de locatie van de pijn aan de buitenzijde van de kniegewricht en bij PFPS is dat rondom de knie en achter de knieschijf.

Bij ITBS speelt de ilitibiale band aan de buitenkant van je been een hoofdrol. De aanhechting van deze band hecht zich via de zijkant van je knie aan je scheenbeen. Aan de zijkant voor de aanhechting is er een knobbeltje. Wanneer deze band bijvoorbeeld stijf is, zal hij bij buig-bewegingen van de knie over dat knobbeltje heen bewegen. Sommigen merken hierbij zelfs een knik aan de buitenkant. Dit veroorzaakt irritaties en op den duur pijn.

Bij PFPS draait het meer om de knieschijf. De knieschijf zit in een groef en hoort tijdens buig- en strekbewegingen probleemloos te glijden in die groeve. Wanneer de knieschijf als het ware is ontspoort en niet meer optimaal beweegt in die groef, kan dit gaan irriteren. Dit irriteren kan onder andere ontstaan doordat de knieschijf bijvoorbeeld zit te schuren tegen de rand van de groeve. Omdat de schijf vast zit aan spieren, is een overbelasting hiervan vaak de oorzaak van deze ontsporing. Om het duidelijker te maken hoef je alleen maar het volgende te doen: beeld je in dat de spier aan de buitenkant harder trekt dan de spier aan de binnenkant of andersom.

Bij welke sporten komt runnersknee vaak voor?

Sporten waarbij de knie veel wordt belast: Hardlopen, voetbal, basketbal, volleybal, tennis en dergelijke sporten.

Hoe gebruik je de spierzalf?

Gebruik wanneer je geen blessure hebt

Ik adviseer sporters de crème te gebruiken gedurende het herstel na trainingen en wedstrijden (post workout). Naast een gezonde voeding en goede rust zal de crème een positieve bijdrage leveren bij gebruik tijdens het herstel na trainingen en wedstrijden. In zulke situaties is het verstandig om de crème buiten je trainingsdagen 2x per dag in te smeren en tijdens je trainingsdagen/wedstrijddagen 3x, namelijk:

  • Voor je training/wedstrijd,
  • Na het douchen na je training/wedstrijd
  • Voor het slapen gaan.

Bij herstel na sportblessures

De eerste 3-5 dagen 4x per dag:

  • Ochtend/middag
  • 30-60 min na de eerste keer
  • 3 uur na de 2de keer
  • 3 uur na de 4de keer/voor het slapen gaan.

    Daarna afhankelijk van je behoefte dit voortzetten of rustig afbouwen naar 3x per dag en daarna 2x per dag.

Besloten Facebookgroep

Voor uitgebreide gebruikersinstructies van de spierzalf kan je terecht bij de besloten Facebookgroep van Botanixir. Hier krijg je uitgelegd waar je de zalf kunt insmeren en krijg je, zo nodig, adviezen op maat.

    Cart