Jumpersknee/kniepees blessure

by april 2, 2020

Inhoud

  • Wat is een jumpersknee?
  • Bij welke sporten komt jumpersknee vaak voor?
  • Gebruik van de spierzalf?

Wat is een jumpersknee?

De naam verklapt het eigenlijk al. De jumpersknee is een sportblessure dat ontstaat bij sporters die vaak klappen met de knie moeten opvangen door het springen, waardoor het ook bekend staat als de springersknie. Het ontstaat niet acuut, maar juist door (een) overbelasting.

De pees aan de voorkant van je knie, onderaan je knieschijf, moet tijdens het springen de klap opvangen. Na al deze klappen hoort hij zich te kunnen herstellen om weer soortgelijke belastingen te kunnen weerstaan. Als dat niet het geval is verzwakt hij met elke nieuwe belasting en gaat de kwaliteit van de pees achteruit. We hebben eigenlijk te maken met een disbalans tussen de belasting en belastbaarheid. Als de pees voldoende kan herstellen na een training of wedstrijd zal die in principe iedere keer sterker moeten worden. Maar als de kniepees zonder volledig herstel keer op keer wordt belast, zal hij juist afzwakken. Op den duur is de kwaliteit zodanig verminderd en ontstaat er jumpersknee en begin je pijn te ervaren.

Bij welke sporten komt jumpersknee vaak voor?

Sporten waarbij men veel rent en springt: volleybal, basketbal, voetbal, hardlopen.

Hoe gebruik je de spierzalf?

Gebruik wanneer je geen blessure hebt

Ik adviseer sporters de crème te gebruiken gedurende het herstel na trainingen en wedstrijden (post workout). Naast een gezonde voeding en goede rust zal de crème een positieve bijdrage leveren bij gebruik tijdens het herstel na trainingen en wedstrijden. In zulke situaties is het verstandig om de crème buiten je trainingsdagen 2x per dag in te smeren en tijdens je trainingsdagen/wedstrijddagen 3x, namelijk:

  • Voor je training/wedstrijd,
  • Na het douchen na je training/wedstrijd
  • Voor het slapen gaan.

Bij herstel na sportblessures

De eerste 3-5 dagen 4x per dag:

  • Ochtend/middag
  • 30-60 min na de eerste keer
  • 3 uur na de 2de keer
  • 3 uur na de 4de keer/voor het slapen gaan.

    Daarna afhankelijk van je behoefte dit voortzetten of rustig afbouwen naar 3x per dag en daarna 2x per dag.

Besloten Facebookgroep

Voor uitgebreide gebruikersinstructies van de spierzalf kan je terecht bij de besloten Facebookgroep van Botanixir. Hier krijg je uitgelegd waar je de zalf kunt insmeren en krijg je, zo nodig, adviezen op maat.

    Cart